Den sötaste rutten till butikerna – ruttoptimering för Cloettas sales promoters

13. Dec 2017 Nyheter
Den sötaste rutten till butikerna – ruttoptimering för Cloettas sales promoters

Ett av årets sötaste projekt har varit ruttoptimering för Cloetta. Vi satte kunderna, det vill säga butikerna av Cloettas sales promoters på kartan och optimerade rutterna. På det sättet får sales promoters i framtiden mera tid för att arbeta i butikerna.

Ungefär hundra sales promoters jobbar hos Cloetta runtom i Finland. Sales promoters är ansvariga för produktpresentationen av Cloettas förpackade produkter samt Karkkikatu och CandyKing lösgodis i dagligvarubutikerna som till exempel Citymarket, K‐Supermarket och Tokmanni.

ruttoptimering-dimenteq-cloettaMålet med ruttoptimeringen var att skapa en effektiv modell för transporterna mellan butikerna samt få mera tid för sales promoters att arbeta i själva butikerna. Speciellt den växande lösgodisförsäljningen kräver effektivt utnyttjande av tiden i butiken”, berättar Tiia Nykänen, ansvarig för Cloettas finska försäljningsområdet.

Målet uppnåddes genom att visualisera butikerna på kartan. Därefter optimerades rutterna och körtiderna i effektiva och logiska enheter. Det blev ungefär hundra rutter.

Cloetta Finland ingår i den nordiska Cloetta‐konsernen. Cloettas andel av den finska konfektyrmarknaden är i värde över en fjärdedel. Företagets produkter är till exempel Xylitol‐Jenkki, Läkerol Dents, Mynthon, Sisu, Aakkoset, Tupla och Royal.