Dimenteqin tekijät: Topi Penttinen

09. kesä 2017 Uutiset

Ohjelmistokehittäjä Topi leipoo hyviä sämpylöitä ja rakastaa yösuunnistusta. Takataskussa on muun muassa suunnistuksen pääsarjan SM-pronssi. Ensi viikolla Topi suuntaa Jukolaan. 

Kuka olet, mistä tulet? 

Topi Penttinen, 26 vuotta. Kotoisin Hollolasta, Espoon kautta päätynyt Turkuun. Valmistuin kesällä 2016 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulusta geomatiikan koulutusohjelmasta diplomi-insinööriksi.

Mitä teet Dimenteqillä? 

Aloitin Dimenteqillä sovelluskehittäjänä maaliskuun alussa. Tuona aikana olen työskennellyt sekä Dimenteqin omissa tuotekehitysprojekteissa että asiakasprojekteissa.

Millaista on työskennellä Dimenteqillä?

Dimenteqillä olen viihtynyt hyvin. Olen saanut työskennellä erilaisissa projekteissa kuluneen kolmen kuukauden aikana. Mielestäni se on ollut mukavaa, että työtehtävät ovat hieman vaihtelevia, ja siten osaltaan tarjoavat hieman erilaisia haasteita ratkottaviksi.

Kerro hieman suunnistusurastasi!

Edustan Sipoo-Porvoo –akselilta olevaa OK Trian –nimistä seuraa. Käytännöllisesti katsoen olen juossut seurassa kaudesta 2009 alkaen. Teoriassa vasta vuodesta 2015, jolloin seura varsinaisesti perustettiin kolmen itäuusmaalaisen suunnistusseuran edustusseuraksi. 

Miten paljon treenaat?

Minulla ei ole tapana varsinaisia kokonaismääriä harjoittelusta jakaa, koska niiden ihmettely tuntematta harjoittelun sisältöä ei ole rakentavaa. Sen sijaan tässä toteutunut harjoittelu taannoiselta viikon jaksolta:

Perjantai: aamupäivällä suunnistusintervallit (4 x noin 13 min. kovaa) + verkat yhteensä 81 minuuttia. Iltapäivällä kevyt suunnistus 47 minuuttia.
Lauantai: aamupäivällä kevyt suunnistus 49 minuuttia. Iltapäivällä suunnistuskisa + verkat yht. 90 minuuttia.
Sunnuntai: aamupäivällä kevyt suunnistus 66 minuuttia. Iltapäivä meni junassa.
Maanantai : Lepo, kuten lähes aina maanantaisin.
Tiistai: aamupäivällä juoksu 43 minuuttia + kuntopiiri 20 minuuttia. Illalla juoksu (intervallit 4x4 minuuttia/2 minuuttia) yhteensä 60 minuuttia.
Keskiviikko: iltapäivällä juoksu 90 minuuttia.
Torstai: aamupäivällä juoksu 30 minuuttia. Illalla juoksu noin 60 minuuttia, sisältäen  2 x 5 x 30 sekuntia kovaa juoksua.

Mitä haaveita oman menestyksen suhteen?

Tavoitteeni suunnistuksessa ovat pitkälti linjassa sen kanssa, että olen saavuttanut yhden pääsarjan SM-pronssin sekä edustanut Suomea maailmancupissa kertaalleen. Viimeisen kahden kuukauden suurin haave on ollut, että juoksu tuntuisi taas hyvältä. Viime vuosina olen innostunut aika hyvin suurviesteistä (10mila/Jukola), ja olisi hienoa tulla omassa yksinäisyydessään yöosuudelta kärjessä vaihtoon.

Mikä lajissa on parasta?

Edelliseen hieman viitaten yösuunnistus on omasta mielestäni hienoin suunnistuksen muoto. Samanlaiseen tunteeseen kuin yöllä yksin suunnistaessa ei arjessa muuten pääse. Harvoin tulee pohdittua, että mikä lajissa on parasta, mutta varmastikin se onnistumisen tunne, kun pystyy suorittamaan radan virheettä, ja kellokin tykkää. Toki aina silloin tällöin pääsee suunnistamaan erityisen hienoihin maastoihin, ja tällöin jo pelkästään hienossa maastossa suunnistaminen on palkitsevaa.

Kaksi asiaa…

…joista pidän: kirjojen lukeminen, suklaa (ilman mitään turhakkeita)
…joista en pidä: käärmeet, marraskuu
…jotka osaan: leipoa hyviä sämpylöitä, tikanheitto omalla pihalla (kahtena peräkkäisenä vuotena ennätys 47)
…jotka haluaisin osata: Fore-heitto (avokämmen) frisbeegolfissa, leipoa voittavan täytekakun suunnistusseuran vuosittaiseen kakkukilpailuun (viime ja toissa vuonna hävinnyt voiton yhdellä äänellä).
…joista stressaan: yritän olla stressaamatta liikoja. Vaikeisiin kysymyksiin vastaaminen on välillä hieman stressaavaa.
…josta unelmoit: tavallisia unelmia.
…jota kuuntelen mielelläni: silloin, kun kuuntelen, niin Spotifysta laitan aika usein päälle Suomen tai Ruotsin tämän hetken soitetuimmat. 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn